Przejdź do treści

PSYCHOLOGIA SZCZĘŚCIA

    Liczba godzin: 24 godzin

    Cena szkolenia: ustalana indywidualnie z klientem.

    Warunki uczestnictwa:

    • Ukończone 18 lat;

    • kserokopia potwierdzenia dokonania przelewu;

    • wypełniony i podpisany własnoręcznie kwestionariusz osobowy (do wypełnienia w

    • sekretariacie Proinvestment );

    • KOMPLET dokumentów należy dostarczyć przed pierwszymi zajęciami;

    • Obecność na min. 80% zajęć oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu

    • końcowego.

    Cel szkolenia:

    Celem kursu jest przekazanie wiedzy z zakresu psychologii pozytywnej (w szczególności metod podnoszenia dobrostanu oraz zwiększania częstotliwości doświadczania emocji pozytywnych), a także, co najważniejsze rozwinięcie umiejętności stosowania jej praktycznie w życiu codziennym.

    Psychologia pozytywna koncentruje swoją uwagę na poszukiwaniu silnych stron i zasobów człowieka, które nadają życiu sens. Światowe i europejskie kongresy psychologii pozytywnej pokazały jak dużym zainteresowaniem cieszą się idee dobrego życia, jak wiele możemy zyskać skupiając się na tym, co dobre i piękne w człowieku, co może wykorzystywać w swoim życiu i wobec innych.

    Psychologia pozytywna zachęca nas do pełnej realizacji naszego potencjału. Zdawanie sobie sprawy z posiadanych mocnych stron może nam to ułatwić. Działając w kierunku takiego rozwoju wewnętrznego budujemy sobie tym samym bazę, która pozwala nam lepiej radzić sobie z wyzwaniami, a także – jeśli wcześniej popracujemy nad zbudowaniem solidnej bazy – będzie ona nieocenionym skarbem, który pomoże nam lepiej przechodzić przez trudne życiowe momenty, gdy te się pojawią.

    Każdy z nas ma inny zestaw cnót i zalet, korzystamy z nich z różną intensywnością. Mamy przeważnie swój „silny zestaw”, który warto wziąć pod uwagę planując nasze działania i cele życiowe. Czasami zdarza się, że pewne cechy nie są w nas rozwinięte tak mocno, jak byśmy chcieli, co – jeśli przeszkadza nam w szczęśliwym i wartościowym życiu – może być podstawą do chęci pracy nad nimi i wzmacniania ich.

    Światowe i europejskie kongresy psychologii pozytywnej pokazały jak dużym zainteresowaniem cieszą się idee dobrego życia, jak wiele możemy zyskać skupiając się na tym, co dobre i piękne w człowieku, co może wykorzystywać w swoim życiu i wobec innych.

    Pierwsza Międzynarodowa Konferencja Psychologii Pozytywnej w Polsce, które miała miejsce w Sopocie w 2013 roku pokazała jak ogromną popularnością cieszy się psychologia pozytywna wśród polskich (i nie tylko) praktyków i naukowców oraz na jak wysokim poziomie jest reprezentowana u nas w kraju. W tym samym roku powstało również Polskie Towarzystwo Psychologii Pozytywnej, którego celem jest zrzeszanie specjalistów zajmujących się teorią i praktyką psychologii pozytywnej.

    Grupa docelowa:

    Kurs skierowany jest do absolwentów wszystkich kierunków studiów. Adresatami kursu są osoby, które chcą zrealizować dwa cele:

    • uzupełnić wiedzę naukową o szczęściu i psychologicznym dobrostanie, dzięki czemu będą mogli wykorzystać ją w swoim życiu osobistym;
    • wykorzystać wiedzę teoretyczną i praktyczną w pracy zawodowej w celu polepszenia relacji oraz samopoczucia.

    Ramowy program kursu:

    Poszczególne zagadnienia będą omawiane teoretycznie oraz ćwiczone w formie warsztatowej z prowadzącym.

    Zostaną przedstawione teoretyczne podstawy psychologii pozytywnej, koncepcje i uwarunkowania szczęśliwego życia, biologiczne podstawy dobrostanu psychicznego oraz metodologia badań prowadzonych w psychologii pozytywnej. W szczególny sposób wykłady skupią się na roli emocji pozytywnych i na siłach charakteru, zasobach, które sprawiają, że odczuwamy autentyczne szczęście i czujemy radość życia. Wykłady będą wzbogacone licznymi wynikami badań, dzięki którym psychologia pozytywna zdobyła status nauki. Omówione zostaną zastosowania psychologii pozytywnej między innymi w takich dziedzinach jak zdrowie, edukacja i organizacja. Kursanci dowiedzą się jak pozostawać w pełnym zdrowiu jak najdłużej, jak polepszyć swój stan zdrowia wykorzystując udokumentowaną i udowodnioną wiedzę psychologiczną z zakresu psychologii pozytywnej i zdrowia, a w sytuacji choroby przewlekłej, zastanowią się nad tym, jak sprawić, aby choroba nabrała sensu i nadała nowe znaczenie życiu. Słuchacze w tym dowiedzą się także, jak wprowadzić we własne życie idee pozytywnych przeformułowań, jak być bardziej optymistycznym i radosnym w życiu osobistym i zawodowym, i czy optymizmu można się nauczyć. Niezwykle ważnym tematem niniejszego bloku będą pozytywne relacje interpersonalne, zwłaszcza w bliskich związkach.

    Warsztaty praktyczne mają na celu kształtowanie konkretnych umiejętności psychologicznych z zakresu stosowania interwencji psychologii pozytywnej pomocnych podczas zwalczania stresu, w utrzymaniu dobrostanu psychicznego, podniesieniu jakości życia, rozwijaniu i kształtowaniu sił charakteru, a także w podtrzymaniu zdrowia i odnosić się będzie między innymi do takich obszarów praktycznych jak edukacja, zdrowie, organizacja, praca zawodowa i rozwój osobisty.

    Program kursu:

    1. Wprowadzenie

    omówienie historyczne aspektów związanych ze szczęściem,

    psychologia pozytywna,

    korelaty szczęścia,

    konsekwencje pozytywnego stanu emocjonalnego i długotrwałego dobrostanu;

    2. Chemia mózgu – czyli o endorfinach, dopaminie i oksytocynie

    3. Endorfiny tworzą się w ruchu: szybki spacer, gimnastyka, bieganie, taniec

    4. Serotonina: dwie, trzy cząstki ciemnej gorzkiej czekolady (nie mlecznej)

    5. Dopamina: myślenie o tym, co nas miłego spotka, oczekiwanie ale także wiele produktów spożywczych

    6. Programy zwiększania poczucia szczęścia oparte na badaniach naukowych

    skąd czerpać szczęście,

    – Szczęście bez powodu

    – Praktykowanie szczęścia

    – Fundamenty — wzięcie odpowiedzialności za swoje szczęście

    – Skupienie się na rozwiązaniach

    – Pogodzenie się ze sobą,

    – Nie wierz we wszystko, co myślisz

    szczęście a osobowość,

    dwa filary szczęścia: pozytywne emocje i sens życia (ćwiczenie: koło życia, „diagnozujące” poziom szczęścia w kilku obszarach życia uczestników oraz pozwalające zastanowić się, w jakim obszarze chcieliby podnieść ten poziom i w jaki sposób);

    Emocje pozytywne jako jeden ze składników poczucia szczęścia

    jakie są emocje pozytywne i ich funkcje,

    praca nad ich uświadamianiem, częstszym doświadczaniem (w formie ćwiczeń w małych grupkach),

    wyrażanie emocji pozytywnych (ćwiczenie w parach na przykładach z życia codziennego uczestników);

    1. Jak odnaleźć sens w życiu ?

    2. Odkrywanie własnych wartości (ćwiczenie indywidualne oparte mające na celu uświadomienie sobie własnych wartości) i celów sprzyjających szczęściu (ćwiczenie na tzw. spójne cele)

    3. Regulacja emocji

    Teoria oraz praktyczne zastosowanie strategii regulacji w sytuacjach, kiedy emocje panują nad nami (wykład, demonstracja różnych konsekwencji strategii regulacji emocji w formie mini-eksperymentu, ćwiczenie w podgrupach)

    1. Odkrywanie mocnych stron i dlaczego to ważne

    2. Teoria cnót Seligmana

    3. Samopoznanie z wykorzystaniem uproszczonej wersji skali Values in Action

    4. Optymizm/pesymizm i ich przełożenie na automotywację

    psychologiczne podstawy optymizmu i pesymizmu,

    style wyjaśniania,

    ćwiczenia polegające na zmianie pesymistycznego sposobu wyjaśniania porażek i sukcesów w optymistyczny

    5. Na koniec – podsumowanie zajęć przez prowadzącą, pozytywna informacja zwrotna (ćwiczenie w całej grupie), podsumowanie oraz ocena zajęć przez uczestników).

    Efekty uczenia się:

    Certyfikat podmiotu leczniczego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej “ŚWIĘTOKRZYSKA” jest dowodem dla umiejętności nabytych przez kursanta oraz poświadczeniem najlepszych standardów i wysokiej jakości stosowanych przez niego usług w zakresie objętym kursem.

    Kurs trwa 4 dni i liczy 24 godziny dydaktyczne (wykłady w trakcie warsztatów – 4 godziny, warsztaty – 20 godzin).

    Uczestnictwo w zajęciach – aby uzyskać świadectwo ukończenia kursu konieczna jest obecność na min. 80% zajęć, (tzn. w uzasadnionych przypadkach uczestnik może opuścić nie więcej niż 4 godziny dydaktyczne zajęć).

    Po ukończeniu kursu uczestnicy otrzymują świadectwo ukończenia kursu „Psychologii szczęścia”.

    Prowadzący zajęcia:

    mgr Maria Płusa – Absolwentka psychologii Państwowego Uniwersytetu w Rostowie. Ukończyła podyplomowe studium diagnozy i orzecznictwa na specjalności: diagnoza i orzecznictwo upośledzenia umysłowego w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Dodatkowe umiejętności zdobyła na kursach – doskonalenia zawodowego w zakresie profilaktyki i psychokorekcji, doskonalącym z zakresu dysleksji rozwojowej, szkoleniu z zakresu interwencji kryzysowej wobec ofiar zdarzeń skrajnie urazowych, diagnoza, zapobieganie i pomoc osobom w sytuacji zagrożenia utraty życia lub śmierci osoby bliskiej, szkoleniu z zakresu interwencji kryzysowej w sytuacji zagrożenia suicydalnego, kursie doskonalącym z zakresu diagnozy problemowych zachowań dzieci i młodzieży, 3-letnim szkoleniu podyplomowym, prowadzonym przez pracowników Zakładu Terapii Rodzin Katedry Psychiatrii CM Uniwersytetu Jagiellońskiego o nazwie systemowa terapia rodzin. Posiada ogromne doświadczenie w pracy psychologa. Jest osobą ciepłą, szczerą a przede wszystkim otwartą na ludzkie sprawy i problemy. Chętnie słucha i doradza. Specjalizuje się poradnictwem dla dzieci, młodzieży a także osób dorosłych. Ponadto posiada duże doświadczenie w terapii par i małżeństw.

    Zapewniamy:

    • Komplet materiałów dydaktycznych.

    • Certyfikat ukończenia szkolenia

    Po kursie uczestnik otrzymuje:

    • zaświadczenie o ukończeniu kursu (MEN),
    • certyfikat w języku polskim dodatkowo 30 zł,
    • certyfikat w języku angielskim dodatkowo 30 zł.