Liczba godzin: 16 godzin
Cena szkolenia: 500zł
Warunki uczestnictwa:
• Ukończone 18 lat;
• kserokopia potwierdzenia dokonania przelewu;
• wypełniony i podpisany własnoręcznie kwestionariusz osobowy (do wypełnienia w
• sekretariacie Proinvestment );
• KOMPLET dokumentów należy dostarczyć przed pierwszymi zajęciami;
• Obecność na min. 80% zajęć oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu
• końcowego.
Cel szkolenia:
Główne cele systemów okresowych ocen pracowniczych (SOOP) to właściwe i precyzyjne rozwijanie umiejętności i kwalifikacji pracowników oraz zwiększenie ich motywacji poprzez precyzyjne określenie efektywności pracy poszczególnych osób w kontekście całej firmy. Efekty takie można uzyskać dzięki właściwie przygotowanemu i przeprowadzonemu systemowi ocen okresowych oraz dzięki właściwie przeprowadzonym rozmowom przekazującym oceny, czyli rozmowom oceniającym.
Grupa docelowa:
Szkolenie skierowane jest do dyrektorów, managerów, kadry kierowniczej, działu HR, osób zarządzających, właścicieli firm.
Ramowy program kursu:
Wprowadzenie – systemy ocen pracowniczych:
a) czemu służy ocenianie,
b) rodzaje systemów oceniania,
c) niebezpieczeństwa wynikające z oceniania pracowników,
d) korzyści i cele oceniania – dla organizacji, dla ocenianych i dla przełożonych.
Etapy realizacji systemu oceniania pracowników i miejsce rozmów oceniających:
a) przygotowanie systemu oceniania,
b) kryteria oceny dla poszczególnych stanowisk,
c) narzędzia oceny – karty oceny, arkusze rozmowy oceniającej,
d) pokonanie oporu pracowników, polityka informacyjna.
Umiejętności oceniania :
a) metody obserwacji jako przygotowanie się do oceny,
b) tzw. „wydarzenia krytyczne”,
c) dokonanie oceny na gotowej karcie,
d) przeprowadzenie rozmów oceniających z podwładnymi,
e) gromadzenie i opracowanie wyników – wykorzystywanie efektów oceny do realizacji zakładanych celów.
Przygotowanie się do efektywnej rozmowy:
a) plan rozmowy oceniającej w oparciu o założone cele spotkania,
b) wykorzystywane dokumenty (karta oceny, arkusz rozmowy),
c) oceny bieżące i wydarzenia krytyczne.
Sposoby prowadzenia spotkania – rodzaje rozmowy oceniającej:
a) ze względu na typ relacji przełożony – podwładny,
b) zależne od sposobu zarządzania zespołem.
Scenariusze rozmowy oceniającej:
a) kolejność podejmowanych kryteriów oceny,
b) formy przekazywania informacji zwrotnych.
Otwarcie spotkania oceniającego (jak rozpocząć?):
a) atmosfera i klimat rozmowy,
b) plan spotkania,
c) zdefiniowanie celu spotkania,
d) określenie ról rozmówców i formy rozmowy.
Dokumenty wykorzystywane podczas rozmowy oceniającej:
a) karta oceny pracownika,
b) skala ocen,
c) arkusz rozmowy oceniającej,
d) arkusz wniosków końcowych oceny.
Zakończenie spotkania (jak zamknąć rozmowę oceniającą?):
a) zmotywowanie pracownika,
b) plan rozwoju podwładnego i sposoby realizacji,
c) efekt „świeżości”.
Zasady komunikacji podczas rozmowy oceniającej (jak zwiększyć jej efektywność?):
a) jak przekazywać informacje pozytywne – pochwały,
b) sposoby konstruktywnej krytyki,
c) kolejność omawianych tematów w celu zmotywowania pracowników,
d) wykorzystanie zasad komunikacji niewerbalnej.
Najczęściej spotykane problemy podczas rozmowy:
a) „negocjowanie” ocen,
b) postawy podwładnych,
c) w obiektywizmie przekazywanych informacji,
d) jak sobie radzić z powstałymi emocjami,
e) jak odpowiadać na trudne pytania ocenianego pracownika.
Błędy w ocenianiu wynikające z funkcjonowania człowieka i sposoby ich eliminowania:
a) błąd kaskady ocen,
b) efekt aureoli,
c) błąd wąskiego oka,
d) błąd krótkiej pamięci,
e) syndrom „bo ty…”,
f) efekt pierwszeństwa i świeżości,
g) efekt kontrastu,
h) błędy z powodu uprzedzeń,
i) inne czynniki wpływające na błędne ocenianie – wynikające ze środowiska.
Efekty uczenia się:
Szkolenie uczy, jak skutecznie motywować i dbać o rozwój pracowników dzięki SOOP.
Prowadzący zajęcia:
Mgr Iwona Długosz – Coach. Ceryfikowany DiSC trener personalny. Doradca zawodowy.
Ukończyła studia z zakresu Zarządzania Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach. Ukończyła szkolenie ”Twoja firma”. Wykładowca w Instytucie Studiów Podyplomowych Andrago Centrum w Kielcach. Tłumacz języka włoskiego. Pracuje jako doradca finansowy. Prowadzi szereg szkoleń z zakresu ZZL, DiSC, Motywowanie pracowników, Zarządzanie sobą w czasie i organizacja czasu pracy, mała przedsiębiorczość, itp.
Zapewniamy:
• Komplet materiałów dydaktycznych.
• Certyfikat ukończenia szkolenia
Po kursie uczestnik otrzymuje:
- zaświadczenie o ukończeniu kursu (MEN),
- certyfikat w języku polskim dodatkowo 30 zł,
- certyfikat w języku angielskim dodatkowo 30 zł.