Liczba godzin: 14 godzin
Cena szkolenia: 1586zł
Warunki uczestnictwa:
• Ukończone 18 lat;
• kserokopia potwierdzenia dokonania przelewu;
• wypełniony i podpisany własnoręcznie kwestionariusz osobowy (do wypełnienia w
• sekretariacie Proinvestment );
• KOMPLET dokumentów należy dostarczyć przed pierwszymi zajęciami;
• Obecność na min. 80% zajęć oraz uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu
• końcowego.
Cel szkolenia:
Dostarczenie wiedzy jak zapobiegać stresowi i redukować jego poziom. Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących rodzajów ćwiczeń antystresowych i sposobów kontrolowania emocji w trudnych sytuacjach. Poznanie przyczyn powstawania stresu oraz rozpoznawanie czynników wpływających na jego powstanie. Zainspirowanie i nauczenie uczestników jak zwiększać odporność psychiczną i minimalizować wpływ mechanizmów związanych ze stresem na codzienne funkcjonowanie. Zapoznanie z koncepcją work-life balance.
Skupimy się na skutkach stresu, które zaburzają nasze codzienne funkcjonowanie i utrudniają nam pracę poprzez problem ze skupieniem się, rozstrojenie emocjonalne, nerwowość wynikającą z presji czasu, itd. Poznamy metody pozwalające lepiej zarządzać swoją efektywnością, które pomogą nam zredukować poziom stresu. A także zastanowimy się jak wykorzystać w pracy codziennej krótkie techniki obniżające odczuwany stres.
Grupa docelowa:
kurs przeznaczony jest dla osób, które odczuwają wysokie napięcie i chcą poznać techniki pomagające w redukcji stresu, chcą uzyskać życiową równowagę i OSOBISTĄ „MAPĘ SYTUACJI STRESOGENNYCH”.
Ramowy program kursu:
POJĘCIE „STRESU” – POZYTYWNE I NEGATYWNE NASTĘPSTWA JEGO WYSTĘPOWANIA
Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych.
Z punktu widzenia psychologii można wyróżnić trzy nurty w określaniu stresu:
1. stres jako bodziec (stresor) czy wydarzenie o określonych właściwościach;
2. stres jako reakcja, zwłaszcza emocjonalna;
3. stres rozpatrywany w kategoriach relacji między czynnikami zewnętrznymi a ich odbiorem przez podmiot.
4. Fizyczne objawy stresu: ból głowy, ból żołądka, ból serca (ból w klatce piersiowej), przyspieszone tętno, zawroty głowy, nudności, spocone dłonie, zmęczenie, napięcie mięśni, dzwonienie w uszach, nadwaga lub niedowaga, rozstrój żołądka, biegunka, zaparcia, niechęć do współżycia, częste przeziębienia, niestrawność, zwiększona częstotliwość oddawania moczu, nadkwaśność, wypadanie włosów.
5. Psychiczne i emocjonalne objawy stresu: problemy z koncentracją, trudności z podejmowaniem decyzji ,drażliwość, zły humor, utrata poczucia humoru, niska samoocena, niepokój i lęk, ataki paniki, wahania nastroju, niezdolność do relaksu, poczucie samotności i izolacji, depresja, bezradność
6. Behawioralne objawy stresu: kompulsywne jedzenie, skłonność do nieprzemyślanych działań, częste zmiany pracy, nadużywanie alkoholu lub narkotyków, wycofanie z relacji lub sytuacji społecznych, zbyt długi lub za krótki sen, izolowanie się od innych, zachowania nerwowe (np. obgryzanie paznokci), tiki nerwowe
7. Uwarunkowanie odczuwania stresu typem osobowości – wewnętrzne czynniki stresowe, osobowość typu A (agresywna) i D (depresyjna)
8. Czym jest stres; rodzaje stresu (eustres, dystres)
9. Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona
10. Przyczyny chronicznego stresu:
11. Następstwa długotrwałego stresu.
.„Koło życia” wg Aleksandra Lowena – co blokuje dostęp do naszych mocnych stron.
II ŹRÓDŁA STRESU
1. Integracja uczestników oraz uruchomienie doświadczeń w zakresie odczuwania stresu i jego wpływu na funkcjonowanie ciała i mózgu.
2. Objawy stresu (objawy dostrzegalne w zachowaniu)
3. Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?
4. Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała)
5. Psychologiczne przejawy reakcji stresowej (objawy dostrzegalne w zachowaniu)
6. Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”
7. Następstwa chronicznego stresu (frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność).
III. „JAK STRES WPŁYWA NA MNIE?” – OSOBISTA „MAPA SYTUACJI STRESOGENNYCH” (AUTODIAGNOZA )
1. Pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na stres i radzenia sobie z nim.
2. Jakie sytuacje są dla mnie trudne? – typologia indywidualna
3. Jak reaguję na sytuacje trudne? – schematy, nawyki działania
4. Znaczenie inteligencji emocjonalnej dla skuteczności radzenia sobie ze stresem
5. Test Martinetta – badanie wieku serca
IV. PRZESZKODY W PROWADZENIU HARMONIJNEGO ŻYCIA, UMIEJĘTNOŚĆ ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
1. Pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat przeszkód w prowadzeniu harmonijnego życia.
2. .Nawyki ograniczające nnowacyjność i elastyczność myślenia oraz otwartą postawę.
3. Rutyna uniemożliwiająca umiejętność przewidywania
4. Budowanie poczucia własnej wartości – jak się nie dać podcinaczom skrzydeł – rola ograniczających przekonań
5. System wartości – ich wpływ na podejmowane decyzje
V W POSZUKIWANIU RÓWNOWAGI ŻYCIA – MENTALNE PRZYGOTOWANIE DO SYTUACJI TRUDNYCH
1. Poznanie mentalnych technik pomocnych w przygotowaniu się do trudnych sytuacji.
2. „Karetka pogotowia” – technika radzenia sobie ze stresem w „dysocjacji” – przeżywanie sytuacji stresowej z pozycji obserwatora.
3. Elementy zarządzania sobą w czasie, umiejętność planowania, stawiania celów – uniknięcie stresu wywołanego presją czasu
4. „Linia czasu” – ćwiczenie pomagające uświadomić uczestnikowi jego potencjał i mocne strony w sytuacjach stresowych
5. FEEDBACK – twórcza analiza niepowodzeń
6. Energia mentalna – praca nad samooceną, przekonaniami i nastawieniem
7. Docieranie do osobistych zasobów
8. Emocje w kontekście nowych wyzwań (żonglowanie)
9. Sterowanie własną motywacją poznawczą
VI, TRENING KONTROLI EMOCJI W SYTUACJACH TRUDNYCH, TECHNIKI REDUKCJI DUŻEGO STRESU
1. Wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stresu.
2. Ćwiczenia oddechowe – kontrola tętna, rozluźnianie mięśni
3. „Trening MASEK” – warunkowanie obniżonego tętna
4. Trening relaksacji neuromięśniowej
5. Techniki umysłowe – wizualizacje, afirmację
6. Gimnastyka mózgu – ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe
7. Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową
8. Ćwiczenia i zabawy ruchowe – żonglowanie piłeczkami, ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona.
VII. W POSZUKIWANIU RÓWNOWAGI ŻYCIA – KSZTAŁTOWANIE ANTYSTRESOWEJ OSOBOWOŚCI” NA CO DZIEŃ
1. Pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat stylu życia i jego wpływu na poziom i częstotliwość przeżywanego stresu, wprowadzenie do budowania „antystresowej osobowości” na co dzień.
2. FEEDBACK – twórcza analiza niepowodzeń
3. Efektywne radzenie sobie z przeciążeniem zadaniami
4. Odpoczynek i sen
5. Ćwiczenia fizyczne
6. Energetyzująca dieta
7. Muzyka relaksacyjna
Metody szkoleniowe:
• demonstracja praktyczna z objaśnieniem,
• zadania zespołowe interaktywne,
• ćwiczenia grupowe i indywidualne,
• ćwiczenia fizyczne oraz tzw. papier-ołówek,
• ćwiczenia umysłu i gry umysłowe,
• kwestionariusze i testy z autoanalizą oraz omówieniem,
• mini-wykłady interaktywne (z przekierowywaniem pytań),
• dyskusje moderowane,
• praca w podzespołach – opracowywanie działań zaradczych,
• omawianie zadań – kilku-płaszczyznowo np. z metapoziomu.
Efekty uczenia się:
Uczestnicy wzmocnią swoje umiejętności dotyczące radzenia sobie ze stresem oraz poznają nowe techniki zarządzania emocjami. Trening ma charakter zajęć interaktywnych – ćwiczenia będą wykonywane indywidualnie, w parach i mniejszych grupach zadaniowych. Struktura dokonywania pożądanych zmian odbywa się na trzech fundamentalnych poziomach: wiedzy, umiejętności, wartości i postaw.
Certyfikat podmiotu leczniczego Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej “ŚWIĘTOKRZYSKA” jest dowodem dla umiejętności nabytych przez kursanta oraz poświadczeniem najlepszych standardów i wysokiej jakości stosowanych przez niego usług w zakresie objętym kursem.
Prowadzący zajęcia:
mgr Maria Płusa – Absolwentka psychologii Państwowego Uniwersytetu w Rostowie. Ukończyła podyplomowe studium diagnozy i orzecznictwa na specjalności: diagnoza i orzecznictwo upośledzenia umysłowego w Wyższej Szkole Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Dodatkowe umiejętności zdobyła na kursach – doskonalenia zawodowego w zakresie profilaktyki i psychokorekcji, doskonalącym z zakresu dysleksji rozwojowej, szkoleniu z zakresu interwencji kryzysowej wobec ofiar zdarzeń skrajnie urazowych, diagnoza, zapobieganie i pomoc osobom w sytuacji zagrożenia utraty życia lub śmierci osoby bliskiej, szkoleniu z zakresu interwencji kryzysowej w sytuacji zagrożenia suicydalnego, kursie doskonalącym z zakresu diagnozy problemowych zachowań dzieci i młodzieży, 3-letnim szkoleniu podyplomowym, prowadzonym przez pracowników Zakładu Terapii Rodzin Katedry Psychiatrii CM Uniwersytetu Jagiellońskiego o nazwie systemowa terapia rodzin. Posiada ogromne doświadczenie w pracy psychologa. Jest osobą ciepłą, szczerą a przede wszystkim otwartą na ludzkie sprawy i problemy. Chętnie słucha i doradza. Specjalizuje się poradnictwem dla dzieci, młodzieży a także osób dorosłych. Ponadto posiada duże doświadczenie w terapii par i małżeństw.
Zapewniamy:
• Komplet materiałów dydaktycznych.
• Certyfikat ukończenia szkolenia
Po kursie uczestnik otrzymuje:
- zaświadczenie o ukończeniu kursu (MEN),
- certyfikat w języku polskim dodatkowo 30 zł,
- certyfikat w języku angielskim dodatkowo 30 zł.